torstai 17. helmikuuta 2011

Klassinen parranajo


Mikä olisi parempi aloitus päivälle kuin klassinen parranajo?
Ei mikään.
No ehkä klassinen parranajo ja sen perään kupillinen tummapaahtoista kahvia.

Se antaa loistavan tunteen iholle koko päiväksi ja tekee ulkonäöstä siistin ja skarpin.

Valitettavan moni mies ei vaan näytä tätä tapaa noudattavan. Osa ajaa sähköisellä parranajokoneella, toiset käyttävät Gilletten älyttömän kalliita vaihtopäisiä höyliä ja jotkut eivät aja partaansa edes päivittäin. Itse kuuluin ennen tuohon Gillette-ryhmään enkä ajanut partaani päivittäin, hyvä jos jaksoin tehdä sen kerran viikossa (sen olin kyllä näköinenkin). Nykyään aloitan päiväni aina klassisella parranajolla.

Klassisella parranajolla tarkoitan partahöylällä suoritettua märkää parranajoa. Partahöylä tarjoaa muihin ajotapoihin merkittäviä etuja:

Taloudellisuus

Partahöylä on huomattavasti taloudellisempi kuin Gilleten Mach-3:t. Esimerkiksi 4 kappaleen Mach-3 teräpaketti maksaa 8-10€. Yhdellä terällä ajaa noin viikon (jos siis ajaa päivittäin). Eli kuukaudessa kulut ovat 10€:n luokkaa. Partahöylään vaihdettavat kaksipuoliset terät maksavat noin 0,10-0,20€ kappale. Terä tylstyy viikossa tai kahdessa, jonka jälkeen terän voi kääntää ja ajaa samalla terällä vielä viikon tai kaksikin.

Do the math:
Mach3 10€/kk 120€/vuosi
Partahöylä 0,40€/kk 4,8€/vuosi

Toki ensin täytyy sijoittaa partahöylään, mutta hyvällä tuurilla löydät sellaisen vaarisi jäämistöstä tai edullisesti nettihuutokaupasta. Itse päädyin tilaamaan nettikaupasta Merkur Futur-partahöylän ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Tein siis melko ison sijoituksen, mutta jo vuoden aikana säästän terissä sen mitä tuo höylä tuli maksamaan.

Ympäristö

Oletko huolissasi ympäristöösi kertyvästä jätteestä?
No vaikka et olisi, on hyvä tietää, että partahöylällä ajaminen on huomattavasti vähemmän ympäristöä kuormittavaa kuin vaihtopäisellä Mach-3:lla. Esimerkiksi merkurin partaterän voi laittaa pienmetallikeräykseen, kun taas Mach-3:n terä täytyy siinä olevan muovin takia laittaa kaatopaikkajätteeseen. Ei tietysti äkkiseltään kuulosta isolta erolta. Mutta kun ottaa huomioon, että partaa ajavia miehiä on suomessa arviolta 1,5-1,8 miljoonaa on tuo syntyvän jätteen määrä merkittävä.

Iho ja parranajon jälki

Partahöylällä ajettaessa vain yksi terävä terä liukuu iholla, kun taas Mach-3:lla ihoa raastaa kolme terää. Yhden terän ihokosketus vähentää huomattavasti ärsytystä, sisään kasvavia karvoja ja punoitusta. Lisäksi parranajon jälki on siistimpi ja tarkempi kuin vaihtopäisellä höylällä. Tosin rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että partahöylällä ajaminen vaatii opettelua. Usein ensimmäisillä kerroilla naamassa on muutamia haavoja ja ajon jälki ei ole tyydyttävä, koska partahöylän ajotekniikka on erilainen kuin vaihtopäisellä höylällä.


Parranajon vaiheet ja tekniikka


Alustus

Jotta parranajo olisi sujuvaa ja jälki olisi siistiä, täytyy parranajoa alustaa. Hyvä tapa alustaa parranajo on käydä kuumassa suihkussa, joka pehmentää ihokarvoja ja avaa ihohuokosia. Toinen hyvä keino on pitää lämmintä ja märkää pyyhettä ihoa vasten ennen parranajoa. Jos aikasi ei jostain syystä riitä kumpaankaan edellä mainittuun niin kastele kasvosi lämpimällä vedellä ennen seuraavaa vaihetta. Tässä vaiheessa kannattaa myös laittaa partahöylä ja partasuti lämpimään veteen. Itse laitan välineet lähes kiehuvaan veteen.



Vaahdotus

Itse suosittelen marketissa myytävien vaahtojen sijaan joko parranajovoidetta tai -saippuaa. Markettivaahto vaahtoaa kyllä hienosti, mutta se ei hoida ihoa eikä suojaa ihoa terältä. Laadukkaat parranajovoiteet ja -saippuat sisältävät luonnollisia ainesosia, jotka ovat iholle hyväksi ja helpottavat terän liukua iholla. Lähes poikkeuksetta voiteet ja saippuat ovat kalliimpia kuin markettivaahdot, mutta niitä tarvitsee vain noin kymmenen sentin kokoisen palan. Itse käytän santelipuun tuoksuista parranajovoidetta.

Vaahdotus aloitetaan ottamalla pieni määrä parranajovoidetta tai -saippuaa ja laittamalla se mukiin. Tekemällä partasudilla pyörivää liikkeettä voide tai saippua vaahdotetaan. Vaahdon muodostumiseen menee noin 60 sekuntia. Kun vaahto on muodostunut se levitetään pyörivin liikkein iholle.


Ajo


Partahöylällä ajaminen vaatii hieman opettelua ja vie alkuun aikaa, mutta kun olet oppinut taidon nopeutuu parranajo huomattavasti.


Tärkeää partahöylän käytössä on että sitä ei paineta ihoa vasten vaan sen annetaan omalla painollaan liukua ihoa vasten. Mikäli höylää painaa ihoa vasten on haavojen syntyminen melko todennäköistä. Hyvä keino välttää paineen syntymistä on ottaa ns. "dartsi"-ote höylästä. Eli pidä höylää kädessäsi kuin olit heittämässä tikkaa.

Ajettaessa partahöylällä tulee höylän varsi pitää mahdollisimman kaukana kasvoista, tällöin ajon jälki on paras mahdollinen ja haavoja ei pääse syntymään. Sopiva kulma kasvoista on noin 30-45 asteen kulman välillä. Ranne tulee pitää jäykkänä, jotta terän kulma pysyy ihoon koko ajan samana.


Ajo kannattaa suorittaa parran kasvun suuntaisesti. Tämä vähentää ärsytystä ja sisäänpäin kasvavia karvoja. Itse olen todennut, että yleensä kaksi tai kolme kertaa samasta kohdasta riittää saamaan aikaan siistin jäljen. Ajaessasi useamman kerran samaa kohtaa tulee iholle lisätä vaahtoa. Ajosuunnasta on useita koulukuntia (mm. kolmesta suunnasta ajettava), mutta itse olen todennut tämän tavan parhaaksi.




Ajon jälkeen

Kun parta on ajettu kannattaa kasvot huuhdella kylmällä vedellä, jotta ihohuokoset menevät kiinni vähentäen ärsytystä. Itse käytän parranajon jälkeen herkimmille kohdille vielä alunakiveä, joka viilentää ihoa. Alunakivi myös tyrehdyttää verenvuotoa, jos olet saanut pieniä haavoja parranajosta. Lopuksi iholle kannattaa laittaa after shave-voidetta, joka viilentää ihoa ja jättää ihon terveen näköiseksi. Itse suosin piparmintun tuoksuista after shave-voidetta, joka antaa raikkaan tunteen.

Mikäli kiinnostuit partahöylän käytöstä, netistä löytyy hyviä videoita, joissa neuvotaan yksityiskohtaisemmin höylän käyttöä. Tässä muutama:


6 kommenttia:

  1. Voi pojat. Koskaan en ole minkäänlaista höylää käyttänyt lärvini yksityiskohdista johtuen. Koneella ajetaan ja siihen on tyytyminen.

    VastaaPoista
  2. Eli et ole edes kokeillut höylää.
    Miten tiedät ettei se sovi sinulle?

    VastaaPoista
  3. Koska olen laskenut 1+1, jonka tuloksena yksi kohollaan oleva luomi vähemmän, kun siitä höylällä yli ajaa.

    VastaaPoista
  4. Kuinka paljon tuolla partahöylän mallilla ja hinnalla on vaikutusta lopputulokseen?

    VastaaPoista
  5. Hinnalla tuskin on merkitystä. Hyvän käytetyn höylän pystyy ostamaan muutamalla eurolla esim kirpputorilta tai internetistä. Tärkeää mielestäni höylässä on että se on kohtalaisen painava, jotta parta leikkautuu höylän omalla painolla eikä sitä tarvitse painaa ihoa vasten.

    Höylähän on käytännössä ikuinen, koska ne tehdään ruostumattomista metalleista. Eli jos ostat höylän 30-vuotiaana, ei höylän hinta jaettuna elämäsi (oletetuille) lopuille 45 vuodelle ole kauhean iso.

    VastaaPoista
  6. Alkoi kiinnostamaan tuo höylän käyttö. Täytyypä katsastella kirppiksillä jos löytyisi. Kiitos vinkistä.

    VastaaPoista